Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Alles wat je moet weten over bewegend leren
Wat is bewegend leren?
Waarom is bewegend leren belangrijk?
In de tijd waarin wij leven verandert/verbeterd de technologie constant. Zo is in het bedrijfsleven veel verandering te zien met 25 jaar geleden maar waarom wordt er op scholen dan nog vaak op een traditionele manier les gegeven en niet meegegaan met de technologie.
Nederlandse kinderen bewegen steeds minder, volgens het Nederlandse Jeugd instituut voldeed maar 58% van alle kinderen tussen de 4 en 12 jaar aan de beweegrichtlijn. Een van de oorzaken hiervan is dat gamen steeds populairder wordt volgens het NJI, dus waarom combineren we gamen en leren niet. Met behulp van de interactieve ActiveFloor vloeren is dit mogelijk, leraren kunnen zo lesstof koppelen aan games waardoor de kinderen gestimuleerd worden op een leuke en actieve manier te leren.
Met de groeiende bezorgdheid over het minder bewegen van kinderen en de noodzaak om leren leuk en boeiend te maken, biedt bewegend leren met behulp van de ActiveFloor interactieve vloeren een oplossing door actieve participatie te bevorderen en de algehele leerresultaten te verbeteren.
op een bewegende manier leren
In de tijd waarin wij leven verandert/verbeterd de technologie constant. Zo is in het bedrijfsleven veel verandering te zien met 25 jaar geleden maar waarom wordt er op scholen dan nog vaak op een traditionele manier les gegeven en niet meegegaan met de technologie.
Nederlandse kinderen bewegen steeds minder, volgens het Nederlandse Jeugd instituut voldeed maar 58% van alle kinderen tussen de 4 en 12 jaar aan de beweegrichtlijn. Een van de oorzaken hiervan is dat gamen steeds populairder wordt volgens het NJI, dus waarom combineren we gamen en leren niet. Met behulp van de interactieve ActiveFloor vloeren is dit mogelijk, leraren kunnen zo lesstof koppelen aan games waardoor de kinderen gestimuleerd worden op een leuke en actieve manier te leren.
Met de groeiende bezorgdheid over het minder bewegen van kinderen en de noodzaak om leren leuk en boeiend te maken, biedt bewegend leren met behulp van de ActiveFloor interactieve vloeren een oplossing door actieve participatie te bevorderen en de algehele leerresultaten te verbeteren.
Waarom is Bewegend Leren zo Effectief?
Bewegend leren is buitengewoon effectief om diverse redenen. Ten eerste stimuleert het de cognitieve functies van leerlingen door een leeromgeving te creëren die beweging en leren combineert. Deze aanpak bevordert de hersenactiviteit, verbetert de concentratie en leidt tot een verhoogde leerprestatie. Bovendien draagt bewegend leren bij aan een positieve leeromgeving waarin leerlingen actief worden aangemoedigd om deel te nemen en met hun medeleerlingen te communiceren. Dit bevordert niet alleen sociale vaardigheden, maar ook samenwerking en teamgeest, essentiële competenties voor de toekomst.
Door bewegend leren te integreren in het onderwijs, worden leerlingen niet alleen gemotiveerd, maar ontwikkelen ze ook een diepere verbinding met de lesstof. De combinatie van beweging en leren kan bijdragen aan een verbeterde geheugenretentie, waardoor concepten beter worden onthouden. Deze aanpak is niet alleen geschikt voor kinderen in de basisschoolleeftijd, maar kan ook worden aangepast aan oudere leerlingen, waardoor het een veelzijdige strategie is voor verschillende onderwijsniveaus.
Met de groeiende aandacht voor bewegend leren is het essentieel dat scholen en docenten deze methoden omarmen en implementeren. Door te investeren in bewegend leren creëren zij een dynamische en stimulerende leeromgeving die de ontwikkeling van hun leerlingen ondersteunt. Zo kunnen leerlingen niet alleen beter presteren, maar ook genieten van hun leerproces.
Voordelen van bewegend leren:
Betere concentratie
Regelmatig op een actieve manier leren helpen kinderen alert te blijven en verbeteren hun vermogen om zich te concentreren. Door even te bewegen kunnen kinderen fris blijven en beter gericht blijven op hun werk.
Leerstof beter opnemen
Het betrekken van zowel de hersenen als het lichaam tijdens het leerproces bevordert de aanmaak van nieuwe hersencellen en verbindingen tussen cellen in het kinderbrein. Dit resulteert in een betere opname van nieuwe informatie en helpt bij het versterken van verbindingen, waardoor de leerstof beter opgenomen wordt in het lange termijn geheugen van leerlingen.
Motorische vaardigheden
Bewegend leren ondersteunt de ontwikkeling van zowel grove als fijne motorische vaardigheden bij kinderen. Door te bewegen tijdens het leren worden de motorische vaardigheden gestimuleerd, wat essentieel is voor taken variërend van schrijven tot sportieve activiteiten.
Sociale vaardigheden
Bewegend leren bevordert samenwerking en teamwerk, waardoor de sociale vaardigheden van kinderen worden verbeterd. Door interactieve activiteiten te doen met hun klasgenoten leren kinderen communiceren, samenwerken en problemen oplossen in een sociale context.
Verminderen van stress
Fysieke activiteit staat bekend als een effectieve stressverlichter voor zowel kinderen als volwassenen. Bewegend leren biedt een gezonde uitlaatklep voor overtollige energie en helpt stress te verminderen, wat resulteert in een meer ontspannen en positieve leeromgeving
Hoe kun je bewegend leren inzetten in de klas?
Hopelijk staan er veel auto’s in de buurt, want deze hebben we nodig voor ons nummerbordenspel.
Nummerbordenspel
Bij dit spel gaan de kinderen naar de parkeerplaats en oefenen ze met auto’s. Het nummerbord wordt gebruikt om de kinderen op een interactieve manier te laten leren.
- Voor peuters (2-4 jaar): Focus op het begrijpen van voorzetsels, zoals “voor” of “achter”. Laat het kind een knuffel op, naast, voor of achter de auto zetten. Als het goed is moeten ze een rondje springen. Elke ronde ga je op een andere manier naar de auto bijvoorbeeld door te huppelen of door te rennen.
- Groep 1-2: Oefen letter- en cijferherkenning door de letters en cijfers op de nummerborden te benoemen.
- Groep 3-4: Laat de leerlingen woorden vormen met de beginletters van de nummers.
- Groep 5-8: Moedig ze aan om complete zinnen te maken met de letters die ze vinden.
Dit spel stimuleert niet alleen de taalontwikkeling, maar zorgt ook voor een actieve buitenleservaring!
Bij dit spel krijgen de kinderen een bingoblad met verschillende opdrachten die ze moeten uitvoeren terwijl ze lezen.
- Voor peuters en kleuters (2-4 jaar): Gebruik prentenboeken en laat de kinderen vertellen wat ze zien of het verhaal navertellen. Elke keer dat ze een opdracht uitvoeren, streep je een hokje weg.
- Groep 3-5: Lees hardop en voer de bewegingen uit. Maak de opdrachten zo dat ze tegelijkertijd kunnen lezen en bewegen.
- Groep 6-8: Daag de leerlingen uit om te lezen terwijl ze opdrachten voltooien, zoals op hun buik liggen of met hun voeten bewegen.
Heb je BINGO? Beloon de kinderen met een leuke activiteit, zoals samen buitenspelen!
Lezen en schrijven zijn heel belangrijk, maar daarvoor hoef je niet altijd stil op een stoel te zitten. in dit spel wordt bewegen gecombineerd met lezen en schrijven. Maar… het is niet alleen lezen en schrijven, je moet ook goed dingen onthouden.
- Peuters (2-4 jaar) Ren-kijk-ren-zoek: Gebruik 2-3 dezelfde voorwerpen. Kinderen springen of hinkelen naar een stoel en benoemen de positie (op, onder, naast). Ze imiteren de ouder en verbeteren elkaar.
- Kleuters (groep 1-2) Ren-kijk-ren-zoek met voorwerpen: Gebruik 5 voorwerpen. Kinderen moeten de volgorde onthouden en deze correct terugleggen. Maak het moeilijker door voorwerpen in verschillende kleuren of vormen te gebruiken.
- Groep 3-4 Ren-lees-ren-schrijf: Kinderen schrijven woorden op vanuit een andere ruimte. Ze moeten woorden onthouden en controleren of ze deze goed hebben opgeschreven.
- Groep 6-8 Ren-lees-ren-schrijf met teksten: Kinderen moeten een tekst onthouden en deze exact opschrijven. Ze werken in paren en controleren elkaar om ervoor te zorgen dat alles correct is genoteerd.
Bij Getallenlijn combineren kinderen leren met bewegen! Dit spel is ontworpen om de herkenning van getallen te stimuleren. Door fysiek naar verschillende getallen te rennen, ontwikkelen kinderen niet alleen hun rekenvaardigheden, maar ook hun motorische coördinatie. Met aanpasbare moeilijkheidsgraden kan het spel geschikt worden gemaakt voor verschillende leeftijden en niveaus, waardoor het een ideale activiteit is voor in de klas of thuis. Laat de energie stromen en maak leren leuk met Getallenlijn!
Voorbereiding: Maak een lange lijn op de grond met getallen (bijvoorbeeld 0 t/m 20). Dit kun je doen door tape en papier of krijt te gebruiken.
Spoelverloop: De leraar roept een getal, en de kinderen moeten naar het juiste getal rennen en dit benoemen. Dit stimuleert niet alleen hun rekenvaardigheden, maar ook hun fysieke activiteit.
Om het spel uitdagender te maken, kun je bijvoorbeeld de getallen verder uit elkaar zetten of meer getallen toevoegen. Voor jongere kinderen kun je het gemakkelijker maken door minder getallen te gebruiken of ze te laten samenwerken met een partner.
Ook kan er gekozen worden om een rekensom te geven en de kinderen dan naar het antwoordt van deze som te laten rennen.
Ontdek de wereld van letters op een actieve manier! Met het spel Letterspringen leren kinderen op een speelse manier letters herkennen terwijl ze in beweging blijven. Dit spel stimuleert niet alleen de letterherkenning, maar bevordert ook de motorische vaardigheden van jonge leerlingen.
Uitleg: Maak een groot spelformulier op de grond met letters. De leraar roept een letter en de kinderen moeten naar het juiste vak springen.
Moeilijker maken: Voeg medeklinkers en klinkers toe en laat kinderen woorden vormen door van vak naar vak te springen.
Gemakkelijker maken: Beperk het aantal letters tot de letters van hun naam of gebruik enkel klinkers.
Ontdek de wereld van letters op een actieve manier! Met het spel Letterspringen leren kinderen op een speelse manier letters herkennen terwijl ze in beweging blijven. Dit spel stimuleert niet alleen de letterherkenning, maar bevordert ook de motorische vaardigheden van jonge leerlingen.
Uitleg: Maak een groot spelformulier op de grond met letters. De leraar roept een letter en de kinderen moeten naar het juiste vak springen.
Moeilijker maken: Voeg medeklinkers en klinkers toe en laat kinderen woorden vormen door van vak naar vak te springen.
Gemakkelijker maken: Beperk het aantal letters tot de letters van hun naam of gebruik enkel klinkers.
De Woordenjacht is een spannende manier voor kinderen om hun woordenschat uit te breiden! Dit spel moedigt kinderen aan om in beweging te komen terwijl ze woorden zoeken en identificeren in hun omgeving.
Uitleg: Maak een lijst met woorden die de kinderen moeten vinden in de speelruimte. Voor elk gevonden woord moeten ze terugrennen naar de leraar en het hardop uitspreken.
Moeilijker maken: Geef zinnen in plaats van losse woorden of laat ze synoniemen vinden.
Gemakkelijker maken: Gebruik visuele aanwijzingen of plaatjes van de woorden om hen te helpen.
Met de Getallenbal brengen we spelenderwijs getallen in beweging! Dit spel combineert fysieke activiteit met het leren van getallen, wat zorgt voor een dynamische leerervaring voor kinderen.
Uitleg: Gooi een bal rond terwijl je getallen noemt. Wanneer de bal bij een kind komt, moet het kind het getal zeggen en een bijbehorende beweging maken (bijvoorbeeld springen of draaien).
Moeilijker maken: Laat kinderen optellen of aftrekken om een nieuw getal te creëren dat ze moeten zeggen.
Gemakkelijker maken: Gebruik alleen de getallen 1-10 en laat kinderen hun favoriete beweging kiezen.
Met Fact or Fiction leren kinderen kritisch denken en hun kennis van de wereld vergroten. Dit spel combineert beweging met feitenkennis.
Uitleg: Maak twee gebieden in de klas: één voor ‘Feit’ en één voor ‘Fictie’. Lees stellingen voor en laat kinderen naar het juiste gebied rennen.
Moeilijker maken: Vraag kinderen om hun keuzes te onderbouwen met argumenten.
Gemakkelijker maken: Gebruik eenvoudige en duidelijke stellingen.
De Creatieve Schrijfmarathon moedigt kinderen aan om hun verbeelding en schrijfvaardigheden te ontwikkelen terwijl ze in beweging zijn!
Uitleg: Geef kinderen een startzin en laat ze rondrennen om ideeën op te doen. Na een bepaalde tijd schrijven ze hun verhaal op.
Moeilijker maken: Introduceer specifieke schrijfvormen zoals poëzie of dialoog.
Gemakkelijker maken: Bied een gestructureerd verhaalframe aan om hen te helpen beginnen.
ActiveFloor biedt een interactieve en speelse manier om bewegend leren in de klas te integreren. Deze digitale vloerprojectie moedigt kinderen aan om actief deel te nemen aan hun leerproces door fysieke beweging te combineren met educatieve spellen.
Implementatie:
- Kies het onderwerp: Selecteer een onderwerp, zoals rekenen, taal of natuurkunde.
- Selecteer een spel: Gebruik de beschikbare spellen op ActiveFloor die aansluiten bij het gekozen onderwerp.
- Interactieve sessie: Laat leerlingen in teams werken en moedig ze aan om samen te spelen, wat samenwerking en communicatie bevordert.
- Feedback en reflectie: Bespreek na de sessie wat ze hebben geleerd en hoe ze dat hebben toegepast tijdens het spel.
Voordelen
- Actieve betrokkenheid: Kinderen leren beter als ze fysiek actief zijn.
- Verhoogde motivatie: Spelenderwijs leren houdt de interesse en aandacht vast.
- Sociale interactie: Teamwerk en communicatie worden gestimuleerd, wat sociale vaardigheden bevordert.
Door ActiveFloor te integreren in dagelijkse lessen, kunnen leerkrachten de motivatie en betrokkenheid van leerlingen verhogen terwijl ze tegelijkertijd de leerresultaten verbeteren.
Bewegend leren met Interactieve Vloeren
Interactieve vloeren vormen een integraal onderdeel van bewegend leren, waardoor scholen de voordelen van deze innovatieve manier van lesgeven volledig kunnen benutten. Bij ICT voor School bieden we interactieve ActiveFloor vloeren die zijn ontworpen om bewegend leren te ondersteunen en de leerervaring te verbeteren. Onze vloeren zijn voorzien van interactieve spellen en activiteiten die leerlingen uitdagen en motiveren om te bewegen en tegelijkertijd te leren.
Dompel uw leerlingen onder in een wereld van actief leren met bewegend leren en interactieve ActiveFloor vloeren van ICT voor School. Onze oplossingen zijn niet alleen effectief, maar ook leuk en uitdagend voor leerlingen van alle leeftijden. Neem vandaag nog contact met ons op om meer te weten te komen over hoe onze oplossingen uw school kunnen transformeren.
Bewegend leren is een krachtige manier van lesgeven die de traditionele manier van leren verandert door fysieke activiteit te integreren in het leerproces. Het stimuleert de betrokkenheid en het leren van leerlingen op een interactieve en dynamische manier, wat resulteert in verbeterde leerprestaties en sociale vaardigheden. Met behulp van interactieve ActiveFloor vloeren kunnen scholen deze benadering volledig omarmen en de leerervaring van hun leerlingen transformeren. Kies voor bewegend leren en geef uw leerlingen de kans om te leren en te groeien op een leuke en actieve manier.
Stef van de Ven
Benieuwd hoe wij beweging en innovatie samenbrengen om kinderen actiever te maken? Of wil je ontdekken hoe onze ActiveFloors jouw school, kinderdagverblijf of organisatie kunnen transformeren? Neem dan contact op met Stef!
Ik laat je graag zien hoe onze innovatieve ActiveFloors werken en wat de mogelijkheden zijn tijdens een gratis demo! Neem vandaag nog contact op en ontdek de kracht van ActiveFloor!
Stef van de Ven
Benieuwd hoe wij beweging en innovatie samenbrengen om kinderen actiever te maken? Of wil je ontdekken hoe onze ActiveFloors jouw school, kinderdagverblijf of organisatie kunnen transformeren? Neem dan contact op met Stef!
Ik laat je graag zien hoe onze innovatieve ActiveFloors werken en wat de mogelijkheden zijn tijdens een gratis demo! Neem vandaag nog contact op en ontdek de kracht van ActiveFloor!
Veelgestelde vragen over bewegend leren
In dit gedeelte beantwoorden we de meest gestelde vragen over bewegend leren. Of je nu een docent, ouder of student bent, hier vind je waardevolle informatie over de voordelen, methoden en toepassingen van bewegend leren in de klas.
Bewegend leren is een onderwijsmethode waarbij fysieke activiteit wordt geïntegreerd in het leerproces. Dit kan variëren van bewegingsactiviteiten tijdens de les tot het gebruik van speciale hulpmiddelen die beweging stimuleren. Het doel is om leerlingen actief te betrekken bij hun leeromgeving en hen te helpen informatie beter te verwerken en te onthouden.
Bewegend leren is belangrijk omdat het de cognitieve functies verbetert, zoals concentratie, geheugen en creatief denken. Fysieke activiteit stimuleert de bloedsomloop en de aanmaak van neurotransmitters, wat kan leiden tot betere leerprestaties. Bovendien draagt het bij aan een gezonde levensstijl en vermindert het de kans op overgewicht bij kinderen.
Bewegend leren is geschikt voor alle leerlingen, van kleuters tot middelbare scholieren. Het is een effectieve benadering voor verschillende leerstijlen en kan worden toegepast in diverse onderwijssettings, zoals basisscholen, speciaal onderwijs en sportieve opleidingen. Het bevordert niet alleen de fysieke ontwikkeling, maar ook sociale vaardigheden en samenwerking.
Ja, bewegend leren is effectief gebleken in verschillende studies. Onderzoek toont aan dat leerlingen die betrokken zijn bij bewegend leren beter presteren op cognitieve taken en hun aandacht langer kunnen vasthouden. Deze methode kan ook de motivatie en betrokkenheid van leerlingen vergroten, wat leidt tot een positiever leerklimaat en betere resultaten.
Er zijn verschillende vormen van bewegend leren, waaronder:
- Actieve lessen: Integratie van beweging in traditionele lessen, zoals het maken van een rekenspel waarbij leerlingen moeten springen om antwoorden te geven.
- Beweegpleinen: Speciaal ingerichte ruimtes waar leerlingen kunnen bewegen en spelen, terwijl ze leren.
- Educatieve spelletjes: Spellen die fysieke activiteit combineren met leerdoelen door bijvoorbeeld interactieve beweegvloeren.
- Klaslokaal aanpassingen: Gebruik van staande bureaus, ballenstoelen of andere meubilair dat beweging bevordert tijdens het leren.
Bewegend leren is effectief omdat het de verbinding tussen lichaam en geest versterkt. Fysieke activiteit bevordert de bloedtoevoer naar de hersenen, wat leidt tot een verbeterde concentratie en geheugen. Daarnaast helpt beweging bij het verminderen van stress en angst, wat de leeromgeving ten goede komt. Onderzoek toont aan dat leerlingen die actief zijn tijdens het leren, hogere cijfers behalen en beter presteren in academische taken.
Bewegend leren biedt tal van voordelen voor leerlingen. Het bevordert de fysieke gezondheid door hen aan te moedigen actiever te zijn, wat helpt bij het voorkomen van overgewicht. Daarnaast verbetert het de cognitieve ontwikkeling door de bloedtoevoer naar de hersenen te stimuleren, wat leidt tot betere concentratie en geheugen. Bewegend leren versterkt ook sociale vaardigheden, omdat leerlingen leren samenwerken en communiceren tijdens activiteiten. Bovendien verhoogt het de motivatie en betrokkenheid bij het leren, waardoor leerlingen actiever deelnemen en meer plezier ervaren in het onderwijs.
Ja, bewegend leren werkt goed bij kleuters. Op deze leeftijd zijn kinderen van nature actief en leren ze het beste door te spelen en te bewegen. Bewegend leren stimuleert hun nieuwsgierigheid en betrokkenheid, waardoor ze beter informatie opnemen. Onderzoek heeft aangetoond dat kleuters die deelnemen aan bewegend leren meer plezier ervaren in het leren en betere sociale interacties ontwikkelen.
Bewegend leren kan in de klas worden geïntegreerd door actieve lessen te geven waarin leerlingen moeten bewegen, zoals het gebruik van bewegingspauzes tussen lesonderdelen. Docenten kunnen ook bewegingsmateriaal inzetten, zoals balanskussens of staande bureaus, en groepsactiviteiten organiseren die fysieke activiteit bevorderen, zoals estafettes en spelletjes. Dit verhoogt de betrokkenheid en houdt leerlingen actief tijdens het leren.
Er zijn verschillende bewegend leren activiteiten die in de klas kunnen worden uitgevoerd. Voorbeelden zijn bewegingsspelletjes zoals ‘Simon zegt’, actieve rekensessies waarin leerlingen moeten bewegen om antwoorden te geven, en educatieve scavenger hunts waarbij ze op zoek gaan naar les gerelateerde objecten. Daarnaast kunnen beweegpleinen worden gebruikt om buiten of in de gymzaal te leren, wat de fysieke activiteit en betrokkenheid van leerlingen vergroot.