De traditionele telefooncentrale wordt steeds meer verdrongen door een telefooncentrale in de Cloud. Dat is ook niet zo gek. Of je nu gewoon wilt bellen tegen scherpe prijzen of dat je alle uitgebreide mogelijkheden en functionaliteiten wilt gebruiken. Er is heel veel mogelijk binnen een eigen VoIP centrale.
Door te bellen via het internet ben je niet afhankelijk van één fysieke telefoonlijn en kunnen er meerdere telefoongesprekken gelijktijdig uitgevoerd worden. VoIP is in veel gevallen tot wel 40% goedkoper dan traditionele telefonie en kan eenvoudig ingezet worden zonder al te grote veranderingen aan te brengen in de huidige ICT-infrastructuur.
Enkele voordelen van VoIP:
- Groepsgesprekken voeren op verschillende locaties (conference call)
- Voicemail berichten beheren en via audiofragment naar een e-mailadres sturen
- Overal waar internet is kun je een VoIP telefoon installeren. Zo kan een thuismedewerker uitbellen met het telefoonnummer van school en kan hij of zij ook inkomende telefoontjes ontvangen.
- Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden met een VoIP centrale over één netwerkverbinding is nagenoeg onbeperkt.
- Scholen en schoolbesturen met verschillende locaties en met één VoIP centrale bellen onderling gratis.