Tel. 013 504 1888 | info@ictvoorschool.nl

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid, wat is dat eigenlijk? 

Het begrip 'Digitale geletterdheid' hoor je steeds vaker. Wat houdt dit nu eigenlijk in? Bij scholen ligt tegenwoordig de taak om kinderen digitaal geletterd te maken. 10 jaar geleden kregen kinderen deze kennis en vaardigheden van thuis mee als ze een handige vader of moeder hadden en gebeurde het projectmatig op school. Tegenwoordig is het zo dat het eigenlijk in het curriculum hoort. Het is ook onderdeel van de 21st Century Skills die steeds meer geïntegreerd worden in het onderwijs. 

Wat is 'Digitale geletterdheid'?
Het bestaat uit de combinatie van 4 digitale vaardigheden (hieronder een korte uitleg met een aantal voorbeelden van elke vaardigheid):
  • ​Ict-(basis)vaardigheden (Het concreet/praktisch om kunnen gaan met de computer en mobiele apparaten)
    • Functies van de computer kennen
    • Bedienen van hardware
    • Omgaan met office programma's
    • Omgaan met software
  • Computational thinking (Creatief denken over het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen) 
  • Mediawijsheid (De kennis en vaardigheden hebben om bewust en kritisch om te gaan met hedendaagse media)
    • Begrijpen hoe media worden gemaakt 
    • Zien hoe media de werkelijkheid verkleurt 
    • Informatie vinden en verwerken 
    • Content creëren 
    • Participeren in sociale netwerken 
    • Reflecteren op eigen mediagebruik 
  • ​Informatievaardigheden (vaardigheden die helpen bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van informatie die gevonden is in online en offline bronnen) 
  • Stappen:

    1. Probleem/vraag definiëren
    2. Bepaal zoekstrategie
    3. Selecteren en beoordelen van bronnen en informatie
    4. Bestuderen van informatie
    5. Presenteren van informatie
    6. Evalueren van proces 

    Er staan hierboven 4 vaardigheden beschreven maar natuurlijk zit er veel overlap in. Het gaat simpel gezegd over de kennis (begrip van werking van computers/tablets enz.), het gebruik (kritische omgang, besef van gevolgen) en het gedrag (normen en waarden, inschatten van risico's, privacy) t.o.v. ICT. De ene vaardigheid kan niet zonder de andere! Dus zet niet in op alleen programmeren of alleen mediawijsheid maar probeer samenhang aan te brengen in de vaardigheden. Bronnen: https://www.mediawijzer.net/wp-content/uploads/sites/6/2013/09/Slimmer-zoeken.pdf https://www.kennisnet.nl/artikel/werken-aan-digitale-geletterdheid-zo-doe-je-dat/ http://big6.com/pages/about/big6-skills-overview.php​